,


tirsdag 26. juni 2012

Matched av Ally Condie


Tittel: Matched

Forfatter: Ally Condie

Utgivelsesår: 2010

Antall sider: 366

Cover: Love it!

Passende alder: 15-21

Endelig kommer dagen Cassia har ventet på, hennes 17 år's dag, og dagen hun får se hvem hun skal tilbringe resten av livet med. Samfunnet bestemmer nemlig reglene, og hun vil bli matchet med den hun passer best sammen med, og den hun vil lage det sunneste avkommet med. 

Tanker: Jeg likte ideen i boka kjempegodt, det ble til en spennende post-apokalyptisk verden. Boka var lettlest, hovedkarakteren var veldig likbar. Samfunnet var lett å gjøre seg kjent med, til tross for masse informasjon.

Boka begynner med en vanlig jente, som etterhvert selvfølgelig blir litt mer rebelsk. Den var trist avgotil, og morsom og søt. Litt for søt, kanskje? Jeg er av den tro at det kan være litt vanskelig å finne sin "soulmate" når man er 17, men hvem vet hva fremtida bringer. Uansett en veldig søt kjærlighetshistorie, der det er vanskelig å forstå om de blir manipulert til å like hverandre eller ikke.
Slutten legger uten tvil opp til en actionfylt oppfølger.

Konklusjon: En veldig lettlest bok, jeg likte ganske godt. Den var litt sukkersøt, men enkel underholdning. Tror egentlig bare jeg er litt eldre enn målgruppen, så jeg vil anbefale den til jenter i 15-16 års alderen som vil prøve ut litt post-apokalyptisk lesestoff. 



Karakter: 4 (av 6)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar