,


torsdag 4. oktober 2012

Blood Red Road av Moira Young

Tittel: Blood Red Road

Forfatter: Moira Young

Utgivelsesår: 2011

Antall sider: 417

Cover: Liker!

Passende alder: 17 +

Saba setter ut på en farlig reise for å redde broren som ble kidnappet. 

Tanker: Det første som møtte meg når jeg åpnet boka, var et utrolig ekkelt språk. Masse skrivefeil, og skrevet på dialekt. (Litt sånn southern USA) Det er åpenbart at historien blir fortalt direkte fra Saba, som ikke har lært noe særlig rettskriving og skriver ord slik de høres ut. Det var skikkelig plagsomt i begynnelsen, men ble en vanesak. Noen kapitler utti la jeg nærmest ikke merke til det lengre.

Den er heller ikke forskjønnet på noen måte, Saba er veldig ærlig om hvor mye hun misliker lillesøsteren sin. Men vi får se at de knytter et bånd iløpet av reisen, noe jeg likte veldig godt. Personutvikling, med andre ord.

Boka har egentlig alt; en søt romanse, masse action, noen ganger brutalitet og noen ganger ømhet. Jeg er litt glad i historier der hovedpersonen må ut på en omfattende reise, for å nå et eventuelt mål. Mye som skjer hele tiden, og mange nye mennesker å bli kjent med.

Likte veldig godt at vi som lesere var like skeptiske, eller ikke skeptiske, når Saba møtte nye mennesker som det hun var. Selvfølgelig kan man ikke stole på alle.

Det som plagde meg litt, var at siden Saba hadde vokst opp i en liten hytte med familien sin, og nærmest ikke møtt andre mennesker, skulle man tro at alt i omverdenen sjokkerer og forundrer henne. Men det gjør det svært sjeldent.

Konklusjon: Herlig bok, der det alltid skjer noe. Den fikk frem noen tårer hos meg, og mange smil. Sånt liker vi!

Karakter: 5 (av 6)



2 kommentarer:

  1. Fin anmeldelse :) Gleder meg til og lese denneboke :D Den står høyt på TBR lista :D

    SvarSlett
  2. Høres ut som du har mye å glede deg til! :)

    SvarSlett